Materiały przeznaczone dla zawodników, należących do Klubu Sportowego Szacholandia oraz dla uczestników zajęć szachowych w WCK Warszawa.
Platforma e-learningowa z materiałami video i pdf
Co zawiera kompleksowy kurs szachowy?
- MODUŁ 1. Fundamentalne zasady gry w szachy
- CHESS.COM – PLATFORMA DO GRY W SZACHY ONLINE + ZADANIA i ZABAWY INTERAKTYWNE
- LICHESS – PLATFORMA DO GRY W SZACHY ONLINE – INSTRUKCJE
- Szachownica i początkowe ustawienie szachowego wojska, któremu dowodzisz, a także krótkie wyjaśnienie zasad i celu gry. Przypomnienie ruchów figur i pionów.
- Cel partii szachowej (szach, szach-mat, remis, pat, wieczny szach)
- Szachy – wartość figur i pionów
- 10 Zasad Dowódcy Szachowego Wojska
- MODUŁ 2. PLANY TRENINGOWE KS SZACHOLANDIA
- Plan treningowy – Jak zdobyć IV kategorię szachową?
- Plan treningowy – Jak zdobyć III kategorię szachową?
- Plan treningowy – Jak zdobyć II kategorię szachową?
- MODUŁ 3. KOŃCÓWKI MATERIAŁOWE – MATOWANIE KRÓLA FIGURAMI
- Matowanie dwiema wieżami – blokujemy króla przeciwnika
- Matowanie hetmanem i wieżą
- Mat hetmanem z pomocą króla
- Opozycja – Króle stają naprzeciw siebie (wstęp do teorii końcówek szachowych)
- Matowanie wieżą z pomocą króla
- Mat na ostatniej linii – rozwiązuj online
- Matowanie dwoma gońcami różnopolowymi
- MODUŁ 4. KOŃCÓWKI PIONKOWE
- Końcówki pionowe – wykorzystanie opozycji, pól wzajemnych – manewr trójkąta, reguła kwadratu
- Końcówki pionowe – pływające pole
- Końcówki pionowe – oddalony wolny pion.
- Gra pionami w trzech fazach partii
- Końcówki pionowe – przełom i przestrzeń
- Końcówki pionowe – odpychanie barkiem
- Przejście do końcówek pionkowych
- MODUŁ 5. KOŃCÓWKI WIEŻOWE
- Kluczowa pozycja – LUCENA
- Metoda PHILIDORA
- kolejne tematy będą dodawane w ciągu roku szkolnego
- MODUŁ 6. TAKTYKA – wdrażamy 10 zasad Dowódcy Szachowego Wojska cz. I
- Słabe punkty przeciwnika – sytuacje umożliwiające motywy taktyczne
- TAKTYKA ODCIĄGNIĘCIA na przykładzie mata korytarzowego
- SŁABE PUNKTY PRZECIWNIKA – WIDEŁKI / podwójne uderzenie – motyw taktyczny
- ZWIĄZANIE – motyw taktyczny
- ATAK Z ODSŁONY i PODWÓJNY SZACH – odkryty szach – motywy taktyczne
- ZLIKWIDOWANIE OBROŃCY – motyw taktyczny
- KAMIKAZE / Desperado – motyw taktyczny
- PRZECIĄŻENIE – motyw taktyczny
- BLOKADA – motyw taktyczny
- RENTGEN / SZPILA – motyw taktyczny
- MACZUGA – motyw taktyczny
- ATAK NA POLA F2/F7
- ODCIĄGNIĘCIE
- ZŁAPANA FIGURA
- PRZESŁONIĘCIE – w przygotowaniu
- OFIARA – w przygotowaniu
- MODUŁ 7. STRATEGIA – gramy w Szachy i wdrażamy 10 zasad Dowódcy Szachowego Wojska cz. II
- Jak rozpocząć pojedynek? Pojęcie Centrum szachownicy. Podstawowe zasady gry w pierwszej fazie partii.
- Przewaga i jej rodzaje
- Potęga figur
- Goniec – plusy i minusy
- Skoczek – plusy i minusy
- Para gońców i para skoczków
- Gońce różnobarwne
- Fianchetto – wyprowadzenie gońca na linię B lub G
- Wieża – plusy i minusy
- Hetman – zasady strategiczne
- Struktury pionowe
- Przestrzeń
- Słabe pola przeciwnika i Twoje
- “Dziura”
- Kombinacje strategiczne
- Atak na króla
- Motywy matowe w grze środkowej
- Mat – “ogon gołębia” oraz “ogon jaskółki”
- MODUŁ 8. STRATEGIA – debiuty szachowe, wprowadzenie
- Jak grać gdy nie znasz debiutów?
- Partia Włoska (debiut otwarty białymi)
- Obrona Sycylijska (debiut czarnymi)
- Partia Hiszpańska (debiut otwarty)
- Obrona Dwóch Skoczków (debiut otwarty)
- Partia Szkocka (debiut otwarty)
- Obrona skandynawska (debiut półotwarty)
- MODUŁ 9. PUŁAPKI
- Mat szewski i obrona przed nim
- Pułapki w debiutach otwartych
- MODUŁ 10. GRA ŚRODKOWA
- Definicja gry środkowej
- Planowanie i ocena pozycji
- Przewaga i sposoby realizacji
- Atak pionowy w grze środkowej
- Blokada ataku pionowego przeciwnika
- Poświęcenia
- Wzmocnienie siły figur – bateria
- Aktywizacja wieży
- Wymiana figur
- Atak na słabe punkty przeciwnika – na piony
- Aktywizacja figur
- MODUŁ 11. Ciekawostki szachowe
- Mechaniczny Turek – oszustwo, które trwało przez lata
- Jan Krzysztof Duda – czy polski arcymistrz (i przyszły Zwycięzca Pucharu Świata) zapamięta 10 pozycji i zrobi mata “w myślach”?
- Pozycja szachowa i zagadka z Harrego Pottera
- Gambit Królowej – analiza finałowej rozgrywki
- Samomat
- MODUŁ 12. Turnieje szachowe – przygotowanie
- Zasady turniejowe – obowiązujące przepisy i ich opracowanie
- Zasady zapisu partii szachowej (dotyczy szachów klasycznych)
- Zegar szachowy
- Wskazówki dla rodzica
- Analiza partii szachowej – kompaktowa karta pracy do druku
Materiały są stale rozbudowywane podczas trwania roku szkolnego, a uczestnicy otrzymują dostęp także do nowych lekcji.
Program kursu
- 12 Sections
- 89 Lessons
- Dożywotnio
Expand all sectionsCollapse all sections
- Fundamentalne zasady gry w szachy6
- 1.1CHESS.COM – PLATFORMA DO GRY W SZACHY ONLINE + ZADANIA i ZABAWY INTERAKTYWNE
- 1.2LICHESS – PLATFORMA DO GRY W SZACHY ONLINE – INSTRUKCJE15 Minutes
- 1.3Szachownica i początkowe ustawienie szachowego wojska, któremu dowodzisz, a także krótkie wyjaśnienie zasad i celu gry. Przypomnienie ruchów figur i pionów.
- 1.4Cel partii szachowej (szach, szach-mat, remis, pat, wieczny szach)
- 1.5Szachy – wartość figur i pionów30 Minutes
- 1.610 Zasad Dowódcy Szachowego Wojska
- PLANY TRENINGOWE KS SZACHOLANDIA3
- KOŃCÓWKI MATERIAŁOWE - MATOWANIE KRÓLA FIGURAMI7
- 3.1Matowanie dwiema wieżami – blokujemy króla przeciwnika
- 3.2Matowanie hetmanem i wieżą
- 3.3Mat hetmanem z pomocą króla
- 3.4Opozycja – Króle stają naprzeciw siebie (wstęp do teorii końcówek szachowych)
- 3.5Matowanie wieżą z pomocą króla
- 3.6Mat na ostatniej linii – rozwiązuj online
- 3.7Matowanie dwoma gońcami różnopolowymi
- KOŃCÓWKI PIONKOWE7
- 4.1Końcówki pionowe – wykorzystanie opozycji, pól wzajemnych – manewr trójkąta, reguła kwadratu
- 4.2Końcówki pionowe – pływające pole30 Minutes
- 4.3Końcówki pionowe – oddalony wolny pion.
- 4.4Gra pionami w trzech fazach partii
- 4.5Końcówki pionowe – przełom i przestrzeń
- 4.6Końcówki pionowe – odpychanie barkiem
- 4.7Przejście do końcówek pionkowych
- KOŃCÓWKI WIEŻOWE2
- TAKTYKA - wdrażamy 10 zasad Dowódcy Szachowego Wojska cz. I16
- 6.1Słabe punkty przeciwnika – sytuacje umożliwiające motywy taktyczne
- 6.2TAKTYKA ODCIĄGNIĘCIA na przykładzie mata korytarzowego
- 6.3SŁABE PUNKTY PRZECIWNIKA – WIDEŁKI / podwójne uderzenie – motyw taktyczny
- 6.4ZWIĄZANIE – motyw taktyczny
- 6.5ATAK Z ODSŁONY i PODWÓJNY SZACH – odkryty szach – motywy taktyczne
- 6.6ZLIKWIDOWANIE OBROŃCY – motyw taktyczny
- 6.7KAMIKAZE / Desperado – motyw taktyczny
- 6.8PRZECIĄŻENIE – motyw taktyczny
- 6.9BLOKADA – motyw taktyczny
- 6.10RENTGEN / SZPILA – motyw taktyczny
- 6.11MACZUGA – motyw taktyczny
- 6.12ATAK NA POLA F2/F7
- 6.13ODCIĄGNIĘCIE
- 6.14ZŁAPANA FIGURA
- 6.15PRZESŁONIĘCIE – w przygotowaniu
- 6.16OFIARA – w przygotowaniu
- STRATEGIA - gramy w Szachy i wdrażamy 10 zasad Dowódcy Szachowego Wojska cz. II18
- 7.1Jak rozpocząć pojedynek? Pojęcie Centrum szachownicy. Podstawowe zasady gry w pierwszej fazie partii.
- 7.2Przewaga i jej rodzaje45 Minutes
- 7.3Potęga figur30 Minutes
- 7.4Goniec – plusy i minusy
- 7.5Skoczek – plusy i minusy
- 7.6Para gońców i para skoczków
- 7.7Gońce różnobarwne
- 7.8Fianchetto – wyprowadzenie gońca na linię B lub G
- 7.9Wieża – plusy i minusy
- 7.10Hetman – zasady strategiczne
- 7.11Struktury pionowe
- 7.12Przestrzeń
- 7.13Słabe pola przeciwnika i Twoje
- 7.14“Dziura” – słabość pozycyjna
- 7.15Kombinacje strategiczne
- 7.16Atak na króla
- 7.17Motywy matowe w grze środkowej
- 7.18Mat – “ogon gołębia” oraz “ogon jaskółki”
- STRATEGIA - debiuty szachowe, wprowadzenie7
- PUŁAPKI2
- GRA ŚRODKOWA11
- 10.1Definicja gry środkowej
- 10.2Planowanie i ocena pozycji
- 10.3Przewaga i sposoby realizacji
- 10.4Atak pionowy w grze środkowej
- 10.5Blokada ataku pionowego przeciwnika
- 10.6Poświęcenia
- 10.7Wzmocnienie siły figur – bateria
- 10.8Aktywizacja wieży
- 10.9Wymiana figur
- 10.10Atak na słabe punkty przeciwnika – na piony
- 10.11Aktywizacja figur
- Ciekawostki szachowe5
- Turnieje szachowe - przygotowanie5

